تلفن جهت دیافت نوبت: 05138428820-09157005139

Email: info@dr-roudbaraki.ir
دکتر سیده نرجس رودبارکی - روانپزشک

افسردگی

همه ما گاهی احساس ناامیدی، پوچی، بدشانسی، خستگی و یا ناراحتی می کنیم. شاید دلیل قانع کننده ای برای این حالت هایمان نداشته باشیم و حالتی گذرا و مقطعی باشد و شاید هم اتفاقی باعث به وجود آمدن این حالات روحی در ما شده است. آیا می توان تمام این نشانه ها و ویژگی ها را دلیل بر مبتلا بودن بر افسردگی دانست؟

ارائه ی تعریف افسردگی و پیشنهاد طرحی که بتواند مورد پذیرش همه ی متخصصان و پژوهشگران قرار گیرد، مشکل به نظر می رسد. در معنای پزشکی، افسردگی به منزله ی یک بیماری خلقی یا اختلال کنش خلق و خوی است.

افسردگی صرفاً به معنای احساس دلتنگی و غمگینی نیست. بلکه، بسیار فراتر از آن است. در حقیقت افسردگی نه تنها بر چگونگی احساس ما بلکه بر نحوه ی تفکرما درباره چیزها، سطوح ،انرژی، تمرکزحواس، خواب و حتی علایق جنسی ما تآثیر می گذارد.

افسردگی اصطلاحی است که به مجموعه رفتارهائی اطلاق می‌شود که عناصر مشخص آن کندی در حرکت و کلام است. گریستن، غمگینی، فقدان پاسخ‌های فعال، فقدان علاقه، کم ارزشی، بی‌خوابی و بی‌اشتهائی از دیگر علائم آن است.

افسردگی بالینی را می توان نوعی اختلال مرضی تعریف کرد که شامل تغییراتی در پنج حوزه ی رفتاری عمده می شود. علائم مرضی این تغییرات ممکن است همه یا هریک از تظاهرات زیر را در برگیرد:

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ۳۵۰ میلیون نفر که ۵ درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند از اختلال افسردگی رنج می برند. میانگین سنی افرادی که بیشتر در معرض افسردگی هستند بین ۱۵ الی ۴۴ سالگی در بین زنان و مردان است.

علائم افسردگی

علائم افسردگی بسته به سن و جنس

افسردگی را نمی توان فقط به یک علت خاص معطوف کرد. دلایل مختلف در طی چند دوره باعث این اختلال می شود. برای مثال مشکلات و ناملایمات زندگی (مانند طلاق یا مشکلات اقتصادی)، سوگ و مرگ عزیزان، بیماری (مانند سرطان یا درد مزمن)، انزوا یا تنهایی. همچنین طبق گفته محققان افسردگی می تواند خود به خود و بدون هیچ علت مشخصی رخ می دهد. افسردگی نتیجه یکسری عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانشناسی می باشد. فردی که اضطراب شدید را تجربه می کند، در معرض خطر بالای افسردگی قرار می گیرد. تقریبا نیمی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب دچار اختلال افسردگی نیز هستند.

عوامل افسردگی

انواع افسردگی

چگونگی درمان افسردگی

اول اینکه می توانید از یک متخصص روان پزشک کمک بگیرید و در مورد حالات روحی خود توضیحات لازم را بدهید و روند درمان را شروع کنید. دوم اینکه طبق تشخیص روان پزشک در صورت حاد بودن مشکل می توانید یک دوره دارو درمانی را شروع کنید. همچنین می توانید با ایجاد تغییر در برنامه زندگیتان حالات افسردگی را حدالامکان دور کنید.